Algemene Informatie

Spelen en plezier maken staat centraal in onze jeugdbeweging: De jongsten brengen hun zaterdagnamiddag door met kringspelen, bosspelen, knutselen, pleinspelen en zoveel meer. Ook met de oudere leden zitten we niet stil: we gaan op dropping, doen dorpsspelen, spokentocht, new games of maken een avondje plezier. Als afsluiter van het werkjaar gaan we in de Ardennen op tentenkamp. Wie al mee geweest is kan getuigen: het is een onvergetelijke ervaring!

Onderscheid met andere verenigingen

Als je een jeugdvereniging zoekt heb je meerdere keuzes, en het is niet altijd duidelijk wat het verschil is met andere verenigingen. Dit zijn de 2 voornamelijkste punten waarin we verschillen met andere lokale jeugdverenigingen.

• We doen veel activiteiten. Per 3 weken zijn er 2 activiteiten. De exacte datums vindt je in onze kalender
  • Onze groepen zijn ingedeeld op leeftijd. Dit heeft als voordeel dat we onze activiteiten beter kunnen afstemmen op de kinderen.
  • We gaan een week lang op kamp in Wallonië in tenten, zonder gebouwen of andere luxe! De sjo gaat zelfs met de fiets. Ieder jaar een onvergetelijke ervaring!

Praktische zaken

• De activiteiten gaan (tenzij anders vermeld) door aan ons lokaal in de Molenstraat (Lichtaart). Het is natuurlijk altijd mogelijk dat we tijdens de activiteit ergens naartoe gaan (bv. bos, voetbalveld, ...). Als je dus later komt of vroeger opgehaald moet worden kan je dat best even met je leid(st)er overleggen.
  • De activiteiten voor de joro's gaan door op zaterdagnamiddag van 13:30u tot 16:30u. De 12+ vergaderen op zaterdagavond van 19:00u tot 21:00u.
  • Tijdens de activiteit houden we een kwartiertje pauze voor een drie-uurtje wat door ons voorzien wordt.
  • Tijdens de activiteiten is het sjaaltje verplicht. KSA hemd is optioneel.

KSA in een structuur

Met 35000 leden en leid(st)ers is deze jeugdbeweging de derde grootste van het land (na respectievelijk Chiro en Scouts). Die 35000 leden zijn verdeeld over een 300-tal groepen zoals de onze.

KSA nationaal is op zich verdeeld in een aantal provinciale werkkringen:

• KSA Antwerpen-Brabant (waartoe wij behoren)
  • KSA Limburg
  • KSA Oost-Vlaanderen
  • KSA Noordzeegouw
  • KSA West

Sommige provinciale werkkringen zijn nog eens verder opgedeeld in gewestwerkingen. Bij ons is dat niet het geval.